سم پاشی  تضمینی آسیا

دردناک‌ترین نیش یا گاز حشرات در جهان به مورچه گلوله‌ای تعلق دارد. این مورچه همچنین بزرگ‌ترین مورچه جهان بوده و گازی بسیار قوی و البته سمی دارد. طول مورچه کارگر می‌تواند به ۲.۵ سانت رسیده که او را به یک زنبور بدون بال بزرگ شبیه می‌سازد. بسیاری از حشرات جذاب، دوست داشتنی و بی خطر هستند. معمولاً این موجودات را نادیده می‌گیریم مگر اینکه با سروصدایشان در اطراف سرمان یا خزیدن در کنارمان باعث اذیت و آزار ما شوند. اما برخی از حشرات به شکلی کابوس وار خطرناک و حتی مرگبار هستند. این حشرات می‌توانند دردی غیرقابل تحمل را در دشمنان خود ایجاد کنند که ساعت‌ها یا حتی روز‌ها دوام خواهد داشت. برخی گاز‌ها و نیش‌هایی دارند که می‌توانند به مرگ منجر شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد ترسناک‌ترین و خطرناک‌ترین حشرات جهان را به شما بگوییم.

1- لارو کرم ابریشم غول پیکر

 

لارو کرم ابریشم غول پیکر
لارو کرم ابریشم غول پیکر

این کرم ابریشم غول پیکر و ترسناک در آمریکای جنوبی زندگی کرده و هر ساله مسئول مرگ چندین انسان است. لارو کرم ابریشم غول پیکر دارای مو‌های بسیار ریزی روی بدن خود است که یک زهر بسیار قوی ترشح می‌کنند. این زهر در صورت ورود به سیستم گوارشی بسیار خطرناک و کشنده است، به همین دلیل به این کرم لقب قاتل داده اند. زهر این کرم می‌تواند نشانه‌هایی شبیه قانقاریا را در تمام نقاط بدن قربانی ایجاد نماید، باعث نشت خون به درون مغز شده و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

عامل‌های ضد انعقاد بسیار قوی این زهر از توقف خونریزی در قربانی جلوگیری کرده تا در نهایت مرگ او را به دنبال داشته باشد. تاکنون بیش از ۵۰۰ مرگ در اثر سم تولید شده توسط این کرم ابریشم غول پیکر گزارش شده است.

2- مورچه گلوله‌ای

۹- مورچه گلوله‌ای
۹- مورچه گلوله‌ای

دردناک‌ترین نیش یا گاز حشرات در جهان به مورچه گلوله‌ای تعلق دارد. این مورچه همچنین بزرگ‌ترین مورچه جهان بوده و گازی بسیار قوی و البته سمی دارد. طول مورچه کارگر می‌تواند به ۲.۵ سانت رسیده که او را به یک زنبور بدون بال بزرگ شبیه می‌سازد. مورچه ملکه نیز تقریباً همین اندازه طول دارد. این حشرات مو‌هایی قرمز متمایل به قهوه‌ای روی بدن خود داشته و نسبت به دیگر انواع مورچه‌ها مودارتر هستند و در آمریکای جنوبی و مرکزی یافت می‌شوند.

این مورچه نام خود را از دردی شبیه اصابت گلوله که هنگام گاز گرفتن ایجاد می‌کند گرفته است. گاز (نیش) پر از سم این مورچه می‌تواند علاوه بر درد، عوارض بسیار هولناک دیگری نیز داشته باشد که تا ۲۴ ساعت قربانی را درگیر می‌سازد. درد ناشی از گزش این مورچه در نمایه درد نیش اشمیت عدد ۴ را بدست آورده که بالاترین عدد در زمینه درد ناشی از گزش است و در مرتبه‌ای بالاتر از درد گزش مورچه خوشه چین، زنبور کاغذی و حتی زنبور عقابی تارانتولا قرار می‌گیرد.

3- هزارپای غول پیکر آمازون

۸- هزارپای غول پیکر آمازون
۸- هزارپای غول پیکر آمازون

با طولی در حدود ۳۵ سانتیمتر، هزارپای غول پیکر آمازون بزرگ‌ترین هزارپای جهان است که معمولاً در آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب یافت شده و با نام هزارپای پا زرد پرویی نیز شناخته می‌شود. بدن این حشره از ۲۱ تا ۲۳ بخش مشخص ساخته شده که هر کدام پا‌های خاص خود را دارد. این هزارپا بسیار تهاجمی و عصبی بوده و هنگام نبرد با تمام پاهایش به دشمن حمله می‌کند.

زهری که در بدن این حشرهپنهان است بسیار قوی بوده و برای جانوران کوچک مرگبار است، اما معمولاً باعث مرگ در انسان نمی‌شود. با این وجود، زهر این حشره باعث درد شدید، تورم، تب، احساس سرما و ضعف کلی در بدن انسان می‌شود. این زهر در افرادی که به توکسین‌ها حساسیت دارند می‌تواند باعث مرگ نیز بشود.

4- مگس تسه تسه

مگس تسه تسه
مگس تسه تسه

همانند پشه، مگس تسه تسه نیز خون انسان را می‌مکد، اما این مگس این کار را به شکلی بسیار ترسناک و ناخوشایند انجام می‌دهد. این مگس رشته‌ای دندانه در دهان خود دارد که پوست ما را مانند اره پاره می‌کنند. همچنین این مگس ناقل بیماری است و می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی مانند بیماری خواب در انسان شود. اگر این بیماری منتقل شده توسط مگس تسه تسه درمان نشود، ممکن است به مرگ بیمار بینجامد.

نشانه‌های بیماری خواب آلودگی معمولاً با تب، سردرد و دردع عضلانی شروع می‌شود و با پیشرفت بیماری، فرد احساس خستگی مفرط می‌کند. همچنین قربانی دچار تغییرات رفتاری و شخصیتی، گیجی مفرط و ناتوانی در تعادل می‌شود. چند ده گونه از مگس تسه تسه یافت شده که اغلب در آفریقا زندگی می‌کنند. این مگس خونخوار اغلب ۶ تا ۱۶ میلیمتر طول داشته و با رنگ زرد یا قهوه‌ای خود مشخص است. مگس تسه تسه معمولاً در مرداب‌ها و باتلاق‌ها یافت شده و بیشترین فعالیتشان در اوایل روز است. اکثر حملات این مگس به انسان‌ها توسط مگس‌های نر صورت می‌گیرد و مگس‌های تسه تسه ماده اغلب از خون حیوانات بزرگ‌تر تغذیه می‌کنند.

5- خرمگس انسانی

خرمگس انسانی
خرمگس انسانی

خرمگس انسانی شبیه زنبور عسل است، اما مو‌های بیشتری داشته و تعداد دندانه‌های آن کمتر است. این حشره اغلب به احشام، گوزن و انسان‌ها حمله می‌کند. خرمگس ماده تخم هایش را روی بدن پشه‌ها و دیگر حشرات گذاشته و آن‌ها این تخم‌ها را به میزبان منتقل می‌کنند. گرمای بدن انسان و احشام باعث از تخم بیرون آمدن لارو مگس شده و لارو شروع به نفوذ به درون پوست میزبان خود می‌کند. معمولاً این حشره نقش زیادی در از بین رفتن و فساد گوشت احشام در مناطق استوایی آمریکا دارد.

لارو خرمگس انسانی باعث ایجاد یک زخم متورم در پوست می‌شود که دردناک بوده و رفته رفته آن قسمت خشک و سخت می‌شود. وقتی که میزبان حمام می‌کند یا زخم را می‌پوشاند می‌توانند حرکت کردن لارو در زیر پوستشان را حس کنند. این لارو‌ها معمولاٌ با یک جراحی ساده برداشته می‌شوند که با بی حسی موضعی انجام می‌شود. با فشار موضعی نیز می‌توان موجب بیرون پریدن این لارو مانند جوش شد، اما این اتفاق تنها در شرایطی خاص می‌افتد که لارو بسیار به سطح زخم نزدیک باشد.

6-زنبور قاتل

زنبور قاتل
زنبور قاتل

زنبور قاتل یا همان زنبور آفریقایی شباهت زیادی به زنبور عسل دارد به نحوی که برای مشخص شدن تفاوت این دو باید زنبور را به آزمایشگاه برد. زهر موجود در نیش زنبور قاتل قوی‌تر از نیش زنبور‌های عسل معمولی نیست، اما مرگبار بودن این زنبور در آن است که به صورت دسته جمعی و در تعداد زیاد به قربانی حمله می‌کنند. این زنبور‌ها دسته‌های کوچکی دارند به همین دلیل می‌توانند کندو‌هایی منحصربفرد در جا‌هایی خاص مانند درون لاستیک ها، جعبه ها، صندوقچه‌ها و خودرو‌های خالی و پارک شده بسازند.

این زنبور‌ها تا نیم کیلومتر نیز انسان را تعقیب می‌کنند که آن‌ها را به تهاجمی‌ترین زنبور‌ها تبدیل کرده است. کسانی که توسط این زنبور‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند باید به شکل زیگزاگ فرار کنند و در اسرع وقت در جایی محصور و بسته پناه بگیرند. برای فرار از دست زنبور‌های آفریقایی شده نباید به درون آب پرید، زیرا تا بیرون آمدن شما از آب همان اطراف منتظر شما خواهند ماند.

 

7- مورچه راننده

مورچه راننده
مورچه راننده

کلونی‌های مورچه‌های راننده که می‌تواند شامل بیش از ۲۲ میلیون مورچه باشد، هر روز به نقطه جدیدی می‌روند. این حشرات در مسیر خود هر حشره‌ای را تکه تکه می‌کنند و به همین دلیل بدون گرسنگی به راه پیمایی‌های هر روزه خود ادامه می‌دهند. این مورچه اغلب در آفریقا یافت شده و زندگی در جنگل را ترجیح می‌دهد. مورچه راننده در مسیر خود به همه چیز حمله می‌کند؛ از مار و پرنده گرفته تا پستانداران و حتی انسان ها. آن‌ها از آرواره‌های برنده و قدرتمند خود برای حمله استفاده کرده و برای داشتن دیدی بهتر به قربانی خود از درختان و بوته‌ها بالا می‌روند.

مورچه راننده بسیار بزرگ و ترسناک بوده و گاهی اوقات طول آن به ۲.۵ سانتیمتر نیز می‌رسد. آن‌ها معمولاً قربانی خود را نیش نمی‌زنند بلکه آن را قصابی و تکه تکه می‌کنند. یک مورچه تنها کاری نخواهد کرد، اما معمولاً به صورت گروهی حمله کرده و در تعداد زیاد، قربانی خود را محاصره و از پای در می‌آورند.

8- زنبور قرمز غول پیکر آسیایی

زنبور قرمز غول پیکر آسیایی
زنبور قرمز غول پیکر آسیایی

زنبور قرمز غول پیکر آسیایی بزرگترین زنبور قرمز جهان است که در تمامی مناطق آسیای شرقی و به ویژه در مناطق کوهستانی ژاپن زندگی می‌کند. این زنبور‌ها به خاطر طبع تهاجمی و بسیار نترس خود شناخته می‌شوند. زنبور قرمز آسیایی از لارو زنبور عسل برای تغذیه لارو‌های خود استفاده کرده و در این فرآیند تمامی کندو را ویران می‌کنند. این زنبور‌ها از قدرت قابل توجه و چالاکی زیاد آرواره‌های خود برای کشتن زنبور‌های درون کندو استفاده می‌کنند. یک زنبور قرمز می‌توان در کمتر از یک دقیقه بیش از ۴۰ زنبور عسل را تکه تکه کند. این زنبور نیشی به طول ۶ میلیمتر دارد که زهری کافی برای حل کردن بافت‌های بدن انسان تزریق می‌کند. در سال ۲۰۱۳، زنبور‌های قرمز آسیایی باعث مرگ بیش از ۴۰ نفر و زخمی کردن ۱.۶۰۰ نفر در حملات گروهی شده اند. به همین دلیل دولت ژاپن یک تیم ویژه درمانی با پرسنل آموزش دیده راه اندازی کرده است که به قربانیان حملات زنبور‌ها کمک کنند.

9- کرم هزارپای گربه‌ای

کرم هزارپای گربه‌ای
کرم هزارپای گربه‌ای

کرم هزارپای گربه‌ای یک ظاهر بسیار عجیب و منحصربفرد دارد که بیشتر به کاکل شبیه است. این کرم هزارپای کوچک بسیار جذاب و دوست داشتنی به نظر رسیده و لمس آن خوشایند به نظر می‌رسد، اما چنین کاری تصمیمی بسیار اسفبار خواهد بود. این کرم سمی‌ترین کرم هزارپای ایالات متحده محسوب شده و تماس با آن دردی بسیار هولناک را ایجاد خواهد کرد. نیش این حشره باعث دردی زنشی، سوختن، قرمز شدن پوست، تورم، دل پیچه، شکم درد، سر درد و شوک خواهد شد.

این حشره نامش را به خاطر شباهتش به گربه دریافت کرده است. آن‌ها در ظاهر نرم به نظر می‌رسند، اما تیغه‌های برآمده سمی آن‌ها می‌تواند به درون پوست نفوذ کرده و شکلی شبیه اشک به رنگ زرد، خاکستری یا قرمز مایل به قهوه‌ای دارند. این کرم هزارپا معمولاً در فلوریدا و در مناطق شمالی مانند نیوجرسی و غرب دور در تگزاس یافت می‌شود.

10- مورچه دروگر ماریکوپا

مورچه دروگر ماریکوپا
مورچه دروگر ماریکوپا

سمی‌ترین حشره جهان مرچه دروگر ماریکوپا است که سم بسیار کشنده آن‌ها از آمینو اسیدها، پپتید‌ها و انواعی از پروتئین تشکیل شده است. این مورچه با گاز گرفتن مداوم قربانی به او حمله کرده و سپس از طریق آرواره اش زهر را چندین بار و به سرعت به بدن او وارد می‌کند. زهر این مورچه ۱۲ برابر قوی‌تر از زهر زنبور عسل است و می‌تواند با ۱۲ گاز یک موش بزرگ را از پای دربیارورد. برای کشتن یک انسان نیز ۳۵۰ گاز این مورچه کافی خواهد بود بدین ترتیب در صورت حمله گروهی از این مورچه‌ها به انسان یا هر حیوانی امکان مرگ او بسیار خواهد بود. وقتی که این مورچه قربانی خود را نیش می‌زند، فرمون‌هایی از خود ترشح می‌کند که دیگر مورچه‌های کلونی را دعوت به حمله می‌نماید.

درد ناشی از این گزش نیز یکی از دردناک‌ترین گزش‌ها در نمایه درد نیش اشمیت است که نمره ۳ را دریافت کرده است. درد ناشی از گزش این مورچه از ۴ تا ۸ ساعت پس از گزش ادامه خواهد داشت. این مورچه در بیابان‌های آریزونا زندگی می‌کند.

 

 

 

4.4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *